//
Top Tasks

Wanneer bestellen moet dienen om de prijs te achterhalen

Op sommige winkelsites moet je tot vlak voor de betaling gaan, wil je weten hoeveel het product alles inbegrepen zal kosten. Geen wonder dat ze daar klagen over lage conversie en afhakende klanten.

Wie online shoppers tot online klanten wil maken, zorgt er beter voor dat de bestelling zo efficiënt mogelijk kan worden afgehandeld. En dat houdt onder meer in:

  • zo veel mogelijk informatie op voorhand geven, zeker ondubbelzinnige productkenmerken
  • duidelijke informatie over de levering
  • eenvoudige bestelstappen
  • snelle bevestigingen
  • duidelijke gegevens over support en naverkoopdienst
  • zo mogelijk ook ratings en reviews van kopers
  • en de prijs, natuurlijk.

En bij de prijs wringt vaak meer dan een schoen. Prijzen zijn niet meteen te vinden, je moet al zoeken. Of, wat meer voorkomt, de prijs wordt wel snel meegedeeld, maar even snel wordt het duidelijk dat er opties zijn, dat er leveringskosten komen, dat het ‘vanaf…’ is.

En dan vatten bezoekers – ze moeten wel – de bestelprocedure aan, gewoon om te achterhalen hoeveel het product uiteindelijk zal kosten, alles inbegrepen. En dat achterhaal je dan soms pas op de pagina waar je je kredietkaartgegevens zou moeten invullen.

Toptaak ‘vergelijken’

Is het niet logisch dat je zo veel mogelijk over een product wil kennen voor de bestelling? Webbouwers zijn, als het er op aankomt, ook allemaal assertieve consumenten. Waarom passen we het dan niet toe op onze sites?

Vergelijken is een van de belangrijke taken die online kopers uitvoeren. Ze willen producten naast mekaar kunnen zetten. Het succes van vergelijkingssites bevestigt die stelling. Toptakenonderzoek heeft meer dan een keer uitgewezen dat vergelijken primordiaal is in de online handel.

Maak het de bezoeker dan niet moeilijker dan nodig. Integendeel: handel de toptaak ‘vergelijken’ in uw voordeel af. Laat de bezoeker tijd sparen.

Wie de totale prijs, alles inbegrepen, vroeg genoeg kent, zal geen tijd hoeven te verliezen in een bestelprocedure die hij niet van plan is af te maken. En de online handelaar zal ongetwijfeld zijn conversie de hoogte in zien gaan.

Twee voorbeelden

Amazon is de bekendste site die de bestelprocedure en de conversie passioneel opvolgt en makkelijker maakt. Korter bij huis selecteer ik twee voorbeelden

Bij coolblue.nl / coolblue.be is vergelijken en het order voorbereiden een zeer duidelijke zaak. Ze hebben goed begrepen wat de toptaken van een koper zijn. Op de productpagina staat meteen de definitieve prijs. Het beeld hieronder komt uit stap 2, de winkelwagen. Geen ondubbelzinnigheid.

Bij speelgoedhandel Dreamland van Colruyt kan je items aan je favorietenlijst toevoegen, een soort winkelmandje maar zonder onmiddellijke bestelconsequentie, de online sinterklaasbrief, de wish list van de ouder die de aankopen toch wat wil spreiden. Die lijst is een clevere aankoopvoorbereiding, waarin prijs vooraan staat.

De site van Dreamland zou evenwel heel wat gebruiksvriendelijker kunnen, minder en duidelijkere stappen en minder verwarrende links.

About Toon Lowette

Customer is not king on the internet, he is dictator. Online services are successful if they allow the customer to do what he came for efficiently and without confusion. Toon Lowette is online publishing consultant in the Customer Carewords network of Gerry McGovern. Task management is the central issue. We teach websites to manage the task, not the content, not the technology. We teach websites to become relentlessly customer centric.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Geef uw e-mailadres om deze blog te volgen en e-mail te krijgen als nieuwe artikels worden gepubliceerd.

Toon on Twitter

%d bloggers like this: