//
Top Tasks

Elke link is een belofte

Links zijn wegwijzers, en u geeft de richting aan. Daarom moet je links zien als stappen in de afhandeling van een taak. Een goede link hoeft er geen tekst rond. En bovenal: een link is een belofte. Gerry McGovern kan het belang van links niet genoeg benadrukken. De link is de essentie van het internet.

Start met de link, schrijft hij, niet met een zin. Vaak is alles wat nodig is, een heldere duidelijke link. Geen samenvattende tekst. De link is het eerste waar je moet over denken. Je voegt alleen tekst toe rond de link als het absoluut nodig is. Hier volgen de overige tips en inzichten van Gerry in verband met links.

  • Schrijf links zoals u titels schrijft. Gebruik 8 woorden of minder. Schrijf de link alsof hij het enige is dat de klanten zullen zien. Lever alles wat ze nodig hebben in maximum acht woorden.
  • Vermijd een link die het formaat beschrijft. Links met Video, PDF, Blog zijn zelden nuttig. Beschrijf liever de taak of wat je leert uit de video. Waarom linken organisaties naar formaten? Omdat het gemakkelijker is. Het is gemakkelijker alle video’s te groeperen. Blogs worden meestal beheerd met een andere software dan websites.
  • Begin al uw links met iets unieks. De eerste 3-4 woorden zijn ongelooflijk belangrijk op het web. Als je mensen naar de installatiegids van een router moet brengen, schrijf dan als link: “Instructies voor installatie”. Niet “Hoe installeer ik deze router”. Of je eindigt met dozijnen links die beginnen met “Hoe…”. Begin met wat bezoekers nodig hebben.

Een link is een belofte van u aan de bezoeker. Een link is een wegwijzer. En u geeft de richting aan.

Stel, u bent een toerist in Ierland bent en u wilt naar Middleton in county Cork. En dan staat er een wegwijzer “Vaak bezochte steden”. Zou u die volgen?
De link Frequently Asked Questions is een zeer zwakke link. Hij is een klassiek voorbeeld van organisatiegericht denken. De organisatie weet welke vragen vaak worden gesteld en welke niet. Maar hoe kan de klant dat weten? Het is veel, veel beter links te gebruiken naar Kopen, Installeren, Problemen oplossen, Tarieven, Specificaties, Programma’s, Contact.

Behandel links als stappen op weg naar het succesvol afhandelen van een taak. Denken over links is denken over taken. Een klant klikt op een link als een stap om de taak af te handelen waarvoor hij naar de site is gekomen. Alles links in dat pad moeten correct werken.

Op elke pagina moet elke link uniek, onafhankelijk, herkenbaar en apart zijn. Links creëren een enorme verwarring als ze overlappen. Op de homepage van de supportsite van Vodafone Ireland zijn de eerste twee grote links “Phones & plans” en “Smartphones & apps”. Dat is verwarrend, want een smartphone is nog altijd een telefoon.

Het ideale is al de gerelateerde navigatielinks op een bepaalde pagina te groeperen. Als je dan op een pagina voor een bepaald product bent, dan zie je alle links samen. Niet de links voor dit product aan de linkerkant en nog wat andere rechts en nog wat andere in het midden. De klant weet niet meer waar kijken.

Speel geen Infinity and Beyond-spelletjes met uw bezoekers met links zoals “Informatie” of “Tools”. Dat lijkt op websites binnen de website. Als u een ticket gaat boeken, zoekt u dan een tool? Veel overheidssites hebben “Doe het online” als een manier om links te organiseren. Maar wat betekent dat eigenlijk?

Vermijd doelgroepen als basis voor links. Gebruik alleen doelgroepennavigatie als die doelgroepen totaal verschillende taken hebben.

En gebruik nooit “Quick Links” of “Nuttige informatie”. Wat zeggen die links? Dat de andere “Slow links” zijn, of leiden naar Onnuttige informatie?

Beheers de kunst van het linken, en je beheerst het web.

Gerry McGovern schrijft elke week een praktische commentaar over klantgericht denken en werken op het web. Inschrijven op Gerry’s artikels.

About Toon Lowette

Customer is not king on the internet, he is dictator. Online services are successful if they allow the customer to do what he came for efficiently and without confusion. Toon Lowette is online publishing consultant in the Customer Carewords network of Gerry McGovern. Task management is the central issue. We teach websites to manage the task, not the content, not the technology. We teach websites to become relentlessly customer centric.

Discussion

3 thoughts on “Elke link is een belofte

  1. Someone essentially help to make seriously posts I would state. This is the very first time I frequented your web page and thus far? I surprised with the research you made to make this particular publish incredible. Magnificent job! faeefekeakdb

    Posted by Johng293 | 23 May 2014, 14:08

Trackbacks/Pingbacks

  1. Pingback: E-mailnieuwsbrieven leesbaar voor kleine schermen: 12 tips « Toon Lowette – Netspanning - 18 October 2012

  2. Pingback: QR is een link, zorg dus voor de juiste landing page « Toon Lowette – Netspanning - 18 April 2012

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: