//
Top Tasks

Waarom QR-codes de verkoop vaak tegenwerken

Je mikt dan al eens met de smartphone naar zo’n QR-code op een affiche of een verpakking, en dan krijg je de perfect overbodige marketingprietpraat. Zo werkt mobiele content niet, en dat blijkt ook uit een Amerikaans onderzoek: QR-codes hebben weinig impact op shoppers.

Catapult Action-Biased Marketing uit de VS heeft over de impact van QR-codes een studie gemaakt, en bij Mediapost vertelt Brian Cohen, director of digital shopper marketing, over de resultaten:

  • lang niet iedereen heeft een smartphone en dus vertel je aan de anderen: “je bent nog niet mee”, niet echt een stimulerende boodschap
  • maar ook bij de smartphonebezitters is het gebruik sinds een eerdere studie enkele maanden eerder tot 20% teruggelopen
  • en zeer vaak is wat er geleverd wordt aan wie de QR-code gebruikt, ontgoochelend.

Offline marketing is about getting attention, online marketing about paying attention – een van de zeer terechte one-liners van Gerry McGovern.

Concreet wil dat zeggen dat de QR-code best kan dienen om aandacht te trekken (zelfs al is de populatie smartphonegebruikers nog klein).
Maar eens de aandacht er is, moet de marketing ophouden met roepen en nuttigheid leveren, en aandacht geven.

Dat wil zeggen: als de QR-code alleen maar leidt naar een web- of mobiele pagina met hero shots en met algemene marketingbabbel, dan is de impact niet klein, maar negatief.

QR-codes zullen alleen impact hebben als er nuttigheid wordt geleverd, in de vorm van extra feiten en specificaties over het product, in de vorm van een aantrekkelijk spel, of met andere content waarmee de bezoeker iets kan doen. Want de persoon die de QR-code heeft gebruikt, die de verbinding heeft gelegd, is aan een taak begonnen. Al is het maar nieuwsgierigheid bevredigen, maar het kan ook best meer zijn: een aankoop voorbereiden, of even nagaan of de aankoop toch zin kan hebben.

Stel hem teleur in de taak, en je bent je héle marketingverhaal kwijt. Ook een volgend bezoek.

QR-codes zijn geen gimmick. Een QR-code is, net zoals een link, een belofte. Een belofte van extra nuttigheid. Een belofte aan iemand die een taak in zijn of haar achterhoofd heeft.

En dus is de affiche of de verpakking waarop de QR-code staat het middel om de aandacht te trekken. Maar aandacht geven doe je van het moment dat de code is ingescand. Dan begint de gebruiker immers iets te doen.

About Toon Lowette

Customer is not king on the internet, he is dictator. Online services are successful if they allow the customer to do what he came for efficiently and without confusion. Toon Lowette is online publishing consultant in the Customer Carewords network of Gerry McGovern. Task management is the central issue. We teach websites to manage the task, not the content, not the technology. We teach websites to become relentlessly customer centric.

Discussion

No comments yet.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: