//
QR, Top Tasks

QR is een link, zorg dus voor de juiste landing page

Affiche van The Phone House op straat: die smartphone van Samsung, die moet u nu echt kopen. En kijk, met dit QR vierkantje weet u meteen meer. Wel, mooi niet. Een illustratie van waar QR niet voor moet dienen. Omdat het aan het doel van de nieuwsgierige voorbij gaat.

Billboard with QROver de affiche is heel zeker vergaderd. En iemand heeft gezegd: “We moeten er een QR code bij plaatsen.”

“Een wat?” Ja, die mensen zijn er altijd, op de hoogte van niks, niet mee, gewoon met niks mee. Hinderlijk, jeetjes.

“QR, een geavanceerd type streepjescode, die je scant met je smartphone, en dan krijg je meteen meer informatie. Daarmee kunnen we op de affiche het essentiële zetten, ze mooi maken, en wie interesse heeft, leert meer. Nieuwe marketing, verhoogt de conversie. En goed voor ons imago, toont dat we mee zijn.”

Die zit.

“Maar ze moeten wel al een smartphone hebben om onze smartphone QR reclame te kunnen opvragen.”

Die zit ook. Hoe de vergadering afgelopen is, zien we op de affiche.

Intussen moet ook iemand beslist hebben naar welke landing page die QR code zou leiden. Iemand in de vergadering heeft geweten dat een QR code eigenlijk een link is, leesbaar gemaakt voor een camera.

En alvast die persoon is níet mee.

Hier kwam ik uit, op een home page die

  • niet op mijn smartphonescherm paste,
  • niets vertelde over de promotie van de affiche
  • en mij keuzes voorstelde die ik niet gevraagd had.

QR-landingpage1Irriteren die internetwebpagina’s op het kleine scherm u ook? Responsive design is er, webpagina’s kunnen afgeleverd worden op maat van het toestel (andere vergadering, waarschijnlijk).

Hoe dan ook, na een beetje pinchen op het schermpje krijg ik hem wat uitvergroot. Niets over de Samsung, wel over andere toestellen. Of toch, na zoveel seconden, in de animatiecarrousel onderaan.

Tijdverlies, geen conversie, ontevreden prospect.

Een QR code is niet zomaar een mooi vierkantje. Het is een link.

En dus een belofte. Je belooft meer Geef dan ook meer, en wel precies dat wat in de taak van de gebruiker past. Die neemt er de tijd voor, doet er moeite voor. Respecteer dat door de belofte van de link na te komen.

Wat onze vergadering had kunnen besluiten, is de webpagina van de Samsung in promotie achter de code te stoppen. Maar ook over die is net niet lang genoeg vergaderd. Het had een m-pagina kunnen zijn, leesbaar op het kleine scherm. En meetbaar, met gegevens voor de volgende vergadering.

En de line-up van andere toestellen wil ik toch niet bovenaan zien? Ik ben voor de Samsung gekomen – willen ze hem wel verkopen?

About Toon Lowette

Customer is not king on the internet, he is dictator. Online services are successful if they allow the customer to do what he came for efficiently and without confusion. Toon Lowette is online publishing consultant in the Customer Carewords network of Gerry McGovern. Task management is the central issue. We teach websites to manage the task, not the content, not the technology. We teach websites to become relentlessly customer centric.

Discussion

No comments yet.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: