//
Media, Top Tasks

Het internet is een tekstmedium!

Vergeet beeld en video, vergeet geluid. Tekst is wat mensen naar het doel brengt waarvoor ze naar de website gekomen zijn. Bezoekers scannen webpagina’s in de eerste plaats op tekst. Zij zoeken naar de relevante woorden voor de taak die ze aan het uitvoeren zijn. Wil je iets verstoppen, zet het dan in een beeld. Wil je iets naar voor halen, zet het dan in tekst.

Natuurlijk weet ik ook wel dat een goede lay-out en doordacht gekozen beeld en kleur en illustratie het gebruik van sites aangenamer maken. Maar dat is dan ook precies waarvoor lay-out en beeld en illustratie in de eerste plaats dienen. Foto’s, prenten, bewegende images, video zijn ondersteunend. Het zijn woorden die ons naar ons doel leiden.

Het web is een tekstmedium, en tegelijk is het geen leesboek. We gaan niet naar het web om te lezen, maar om een taak uit te voeren. Het doel van de taak kan à la limite het lezen van een artikel of een lange tekst zijn, maar de taak zelf was dan opzoeken, en het pad van het opzoeken verloopt langs woorden.

Als we op een site onze weg niet vinden, is het doorgaans omdat de navigatie niet duidelijk, niet ondubbelzinnig is.  En omdat illustraties afleiden.

Op een intranet waarvoor we top task management uitvoerden, stonden er op de home page drie links naar de personeelslijst van de organisatie, en de links droegen deze tekst:

  • Excel medewerkers
  • Telefoonlijsten (let op het meervoud!)
  • Intranet directory

De eerste twee waren tekstlinks, de laatste zat onder een grafische knop. En alle drie leidden ze naar een verschillend resultaat. Zoek dan maar eens de juiste collega voor een bepaald probleem.

Sterke sites zijn sites waar je in de eerste oogopslag merkt waar je naartoe kan, waar je meteen vindt wat je zoekt. Waar de muisbewegingen recht op een link afgaan. Bekijk in dat verband de uiteenzetting van Gerry McGovern “Manage the Task, not the Content”, de volle 30 minuten waard.

Bij tientallen testen heeft het beeld het als link moeten afleggen tegen het woord. Zet de woorden in een heldere link, maak er een duidelijke button van, zet ze in een leesbare navigatie, en de bezoeker vindt zijn weg als vanzelf.

Daar zijn testinstrumenten voor, waarbij je harde feiten krijgt over welk woord of beeld of link het beter doet. Testen en meten brengen feiten naar voor. En voorkomen discussies over opinies in het team en het bedrijf.

Te veel schrijvers zijn verliefd op hun geschrijf; schrappen blijft moeilijk maar is essentieel (moet ik ook deze tekst nog eens onder handen nemen?).

Op het web besteden we maar de helft van de tijd om te lezen t.o.v. papier, zo heet het. Dus zijn dit een paar handige tips:

  • halveer uw tekst
  • neem de zin, draai hem om
  • zet de belangrijkste twee woorden vooraan

Dit geldt absoluut voor navigatie, links, titels, lijstjes, voor alle teksten op het pad naar de taak.  Taakgericht schrijven kan je leren. En woorden kan je testen.

Taakmanagement begint bij de woorden die op de home page meteen opvallen, en die de taak indien mogelijk meteen uitvoerbaar maken op dat niveau. De kleinere taken staan in correcte en ondubbelzinnige rubrieken en categorieën gegroepeerd.

Woorden drijven het internet. Beelden zijn ondergeschikt aan woorden. Het internet is een tekstmedium.

About Toon Lowette

Customer is not king on the internet, he is dictator. Online services are successful if they allow the customer to do what he came for efficiently and without confusion. Toon Lowette is online publishing consultant in the Customer Carewords network of Gerry McGovern. Task management is the central issue. We teach websites to manage the task, not the content, not the technology. We teach websites to become relentlessly customer centric.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: