//
Media

Mobiele betalingen: Belgisch provincialisme

Mobiele betalingen zijn de toekomst, niet? De Belgische banken en mobiele operatoren laten die toekomst wel graag aan zich voorbij gaan door hun verspreide slagorde, gekibbel over techniek en vooral over business modellen. Een herhaling van het Bancontact-scenario van 40 jaar geleden, maar nog wat scherper gesteld.

Belgacom heeft PingPing waarmee smartphonebezitter contactloos kunnen betalen – het is weliswaar een goed bewaard geheim, zo beperkt is het in omvang en marktbereik. De Lijn laat per sms betalen, met enig succes. Een jaar geleden kondigde toenmalig Economieminister Van Quickenborne samen met bankenfederatie Febelfin aan dat er aan één gezamenlijk mobiel betaalsysteem zou worden gewerkt.

Dat ligt nu in het water, meldt Datanews. De banken en mobiele operatoren raken het maar niet eens over een gezamenlijke standaard. En probeer maar niet te achterhalen wie wat blokkeert, in dergelijke discussies is dat niet mogelijk. En niet relevant.

Wat relevant is, is dat systemen zoals Square en Google Wallet, Paypal en al de andere Visa’s  zich volop uit de startblokken aan het werken zijn. Heeft een Belgisch systeem dan zin? En of. Hoe sneller, hoe liever. Op lokale markten – zeker in kleine landen – kunnen lokale systemen vaak sneller de markt voor zich nemen. De belangrijkste factor daarin is het vertrouwen in de lokale banken en bedrijven.

Het is helaas niet voor het eerst dat het Belgisch provincialisme ook in deze sector woekert. Veertig jaar geleden ongeveer werd Bancontact gestart, en het unieke was dat je als klant van gelijk welke bank aan gelijk welke biljettenverdeler kon gaan staan. Dat bestond in geen enkel ander land, en was het gevolg van het geüniformiseerde rekeningnummer (de twaalf cijfers met twee streepjes tussen), een absoluut unicum in de wereld, twintig jaar voor op zijn tijd.

Maar de toenmalige Generale Bank en Gemeentekrediet vonden het nodig om zich uit het Bancontact-consortium terug te trekken en Mister Cash op te richten. Het zou pakweg vijftien jaar duren eer de consument dat patente voorbeeld van provincialisme zag verdwijnen.

Nu is er geen vijftien jaar te verliezen. Toen waren de Belgische banken ver voor op andere landen. Dat zijn ze nu niet. En nu zitten ook de mobiele operatoren aan tafel, ook al niet de meest visionaire voorlopers.

Mobiele betalingen zijn misschien niet uw grootste prioriteit, maar ze zijn zo’n logisch gevolg van de online mobiliteit en de e-commerce, dat de banken en mobiele operatoren er maar beter snel werk van maken. Proton, de cashportemonnee op de betaalkaart, is nooit een succes geweest omdat het te duur was voor handelaars. Ze maken nu beter goed hun huiswerk voor mobiele betalingen, en beter snel. Maar een mens wordt pessimistisch als je het huidige getouwtrek ziet. Kan daar geen bemiddelaar naar worden gestuurd?

About Toon Lowette

Customer is not king on the internet, he is dictator. Online services are successful if they allow the customer to do what he came for efficiently and without confusion. Toon Lowette is online publishing consultant in the Customer Carewords network of Gerry McGovern. Task management is the central issue. We teach websites to manage the task, not the content, not the technology. We teach websites to become relentlessly customer centric.

Discussion

One thought on “Mobiele betalingen: Belgisch provincialisme

  1. Verdomd goeie analyse inzake het belang van zo’n mobiel betalingsproject voor België. Zelf was ik ook kritisch tegenover Proton in de vorige eeuw, maar vandaag ziet de wereld er net iets anders uit (echt geglobaliseerd), waardoor de slaagkansen van nieuwe lokaal opstarte innovaties net iets complexer worden, maar zoals je aangeeft, ook haalbaar.

    Verder moet er ook gezegd worden dat er net iets te weinig, of helemaal geen concurrentiedruk komt overgewaaid naar België van oplossingen zoals PayPal en Google Wallet, vandaar de slome houding van al die projectmensen en business analisten. Men denkt over consumenten met een attitude dat we ‘happy’ blijven met de oude oplossingen!

    De projectgroep blijkt niet te weten hoe ze een verschil kunnen maken in het volgende decennium, jammer. Laten we het besluiten op de ‘verkeerde’ mensen binnen de stuurgroepen met inderdaad een ‘provinciale houding.’

    Posted by Sacha Vekeman | 24 February 2012, 09:56

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: