//
Media

VRT-nieuwssites moeten ook achter betaalmuur

Mediaminister Lieten heeft ongelijk. Als de Vlaamse nieuwssites achter een betaalmuur gaan, mogen de VRT-nieuwssites niet gratis blijven. Die sites zijn al jaren oneerlijke concurrenten, dat zou alleen bestendigd worden. Helemaal te gek: Lieten geeft miljoenen subsidie om de betaalmuur te realiseren, maar doorbreekt hem al voor hij gemaakt is. Klopt niet, minister.

Nog dit jaar, in 2012, zal de Vlaamse overheid al 4,5 miljoen euro vrijmaken waarmee het pas vorige week opgerichte Media Innovatie Centrum (MIX) aan de slag kan gaan om met innovatie de snelle evoluties in de media op te vangen. Het meest concrete dat er voor ligt, is dat bekeken zal worden om een betaalmuur op te richten waarachter de Vlaamse media hun nieuws of tenminste een deel ervan zouden kunnen verkopen aan de internetgebruikers.

Nieuwsmedia uit de grote taalgebieden en landen hebben die stap vaak al gezet. De New York Times bijv. heeft zopas het gratis gedeelte verkleind. En de Londense Financial Times haalt nu meer omzet uit online nieuwsverkoop dan uit reclame.

Daar wringt het schoentje immers: het reclamemodel werkt niet voor nieuwsmedia. Het heeft in feite nooit echt gewerkt, en in dit decennium is duidelijk dat informatie maken om te verkopen (de essentie van nieuwsmedia) op het internet geen commerciële toekomst heeft. Zelfs niet voor de grote Engelstalige media, zelfs die die buiten hun landsgrenzen een groot publiek hebben weten op te bouwen.

Betaalmuren zijn op zich ook weer een dure affaire. Er komt heel wat computerwerk bij kijken, en de nieuwsmedia in ons kleine Vlaanderen zijn in alles kleiner van schaal, en kunnen al evenmin profiteren van een groot buitenlands publiek.

Dus betaalt de overheid die betaalmuur – en daar is iets voor te zeggen. Het klopt al een stuk minder dat de overheid dat alleen doet voor de gevestigde, grote, commerciële media, en niet voor de onafhankelijke, kleine online nieuwsdiensten zoals Apache, De Wereld Morgen, Stampmedia, 6minutes en een paar andere.

De overheid betaalt, de markt kan het niet, tot daar in orde.

En dan komt mediaminister Ingrid Lieten zeggen dat de VRT-nieuwssites in elk geval gratis moeten blijven. Lees even mee, vanmorgen in De Morgen:

Dat is ronduit marktverstorend, nog voor de markt gemaakt is. Redeneer mee:

  1. Op het internet zoekt de gebruiker altijd het gratis alternatief, zelfs al geeft dat minder kwaliteit.
  2. De VRT-nieuwsdienst heeft een goede reputatie.
  3. De VRT wordt al betaald door de belastingbetaler om nieuws te maken voor radio en tv. Die worden online herverpakt, en daar wordt reclame bij gezet.
  4. Op dat ogenblik zijn de VRT-nieuwssites gewone concurrenten van de commerciële. Maar hun grondstof is al betaald geweest. Dus oneerlijke concurrentie, al jaren aan een stuk.
  5. En nu zou de betaalmuur daarop niet van toepassing zijn: de VRT krijgt van zijn voogdijminister de luxe om het gratis publiek te blijven bedienen. Als dat de enige gratis nieuwssite is, kunnen de anderen met hun betaalmuur het wel schudden.

Ronduit marktverstorend.

deredactie.be en sporza.be moeten, als de gezamenlijke betaalmuur er komt, eveneens het grootste deel van hun aanbod betalend maken. Als ze dat niet zijn, dan zullen de 4,5 miljoen euro en de betaalmuur gediend hebben om de commerciële en onafhankelijke online nieuwsdiensten uit de markt te drukken.

En daarvoor zou een mediaminister moeten dienen?

Overigens, benieuwd wat Europa hierover te melden zou hebben.

About Toon Lowette

Customer is not king on the internet, he is dictator. Online services are successful if they allow the customer to do what he came for efficiently and without confusion. Toon Lowette is online publishing consultant in the Customer Carewords network of Gerry McGovern. Task management is the central issue. We teach websites to manage the task, not the content, not the technology. We teach websites to become relentlessly customer centric.

Discussion

4 thoughts on “VRT-nieuwssites moeten ook achter betaalmuur

  1. Het is naief om te geloven dat een algemene betaalmuur zaligmakend is. De nieuwssites halen de meeste inkomsten uit reclame en de tarieven van de reclame zijn afhankelijk van het aantal unieke bezoekers. Door die betaalmuur zal het aantal bezoekers zodanig verschrompelen – toch bij de algemene nieuwssites, niet voor de gespecialiseerde bladen als bvb de tijd / l’echo – dat de adverteerder – terecht – minder wil gaan betalen voor de reclame op de site. Gecombineerd met de lage inkomsten van de betaalmuur zullen de nieuwssites drastisch minder gaan verdienen. Eens die betaalmuur er toch is, dan is de volgende stap voorspelbaar: de abonnees op de papieren krant krijgen gratis toegang tot de site en de liefhebber van sporza.be/deredactie.be moet wel dokken om inhoud te kunnen lezen. Gevolg: ineenstorting van vrt-sites en de commerciele sites die lachen in hun vuistje.

    Posted by rik | 22 March 2012, 20:55
    • Niet helemaal mee eens. Het probleem is namelijk dat die online reclamemarkt niet genoeg opbrengt om de kosten van de nieuwssites te dekken. En beterschap is niet in het vooruitzicht, omdat er minder en minder reclame naar die (intussen klassieke) sites gaat. Google neemt nu al 40% van alle online reclame in de wereld. Waarom? Omdat die kleine tekstreclames veel relevanter zijn dan de banners. Facebook begint miljarden uit de reclamemarkt te zuigen. Waarom? Omdat zijn leden het ‘product’ zijn dat ze aan de reclamewereld verkopen, en met groeiend succes. Er is geen toekomst voor wie een redactioneel informatieproduct maakt en dat wil betalen vanuit de reclame. Vandaar het betaalmodel – dat met een kleiner publiek meer zou kunnen opbrengen. Dat is de redenering die in het buitenland al in enkele gevallen gerealiseerd wordt. Alleen is Vlaanderen klein, de investeringen groot en is het model hier door de marktomvang moeilijker realiseerbaar. Als dan een goede bron (VRT) zijn nieuws gratis mag aanbieden, is het betaalmodel helemaal niet haalbaar. Het klopt niet dat de minister enerzijds steun geeft om een betaalsysteem op te zetten, en anderzijds tegelijkertijd aankondigt dat de overheid de commerciële nieuwssites met gratis beconcurreert. In een ideale wereld zou alles gratis zijn, maar de wereld is niet ideaal.

      Posted by Toon Lowette | 23 March 2012, 09:26

Trackbacks/Pingbacks

  1. Pingback: Kiosk en betaalmuur: wordt geld voor online nieuws dan toch de regel? « Toon Lowette – Netspanning - 29 March 2012

  2. Pingback: Vlaamse uitgevers overwegen gezamenlijke betaalmuur | | Ereader NLEreader NL - 22 March 2012

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: