//
Media

Online kranten: de zoektocht naar de eigen smoel

Lang geleden dat nog iemand zo’n zinnige dingen over online nieuws heeft verteld in Vlaanderen. Daar moest hij dan ook van uit Nederland voor komen. Laurens Verhagen legt uit hoe hij de online nieuwsdienst van De Morgen en de online kranten van De Persgroep gaat aanpakken. Kort gezegd: geen betaalmuur, wel een eigen smoel. De spagaat van de kranten is er misschien niet een tussen papier en online, maar tussen eigen publiek en alle publiek.

De concurrentie voor de online kranten is legio. Honderden gratis nieuwsbronnen in de eigen taal of andere talen leveren het snelle wereldnieuws. Alleen op het lokale Vlaamse nieuws kunnen ze nog het verschil maken, maar dat reserveren ze in hoge mate voor hun papieren krant. En in kwaliteit, maar daar hebben ze een probleem mee.

Nice to know is hun nieuws – je wordt niet ongelukkiger, noch armer als je het niet hebt gevolgd. Alleen een gek die er dus voor wil betalen, nee, dat is overdreven. Maar allicht zal het geen enorme vetpot worden achter de betaalmuur of via Gopress. (Neemt niet weg dat ik vind dat ze het moeten doen, want nieuws moet niet gratis zijn)

Online heb je (momenteel dus) alleen reclame-inkomsten als betaling, en dus zorg je best voor een zo groot mogelijk publiek.

En daar begint de spagaat.

De online kranten brengen dus in de eerste plaats wat kliks genereert op het internet: lady gaga, paris hilton, entertainment, fait divers, nieuws met wat bloot of seks, grappen en grollen, dingen die je graag doorstuurt naar mekaar. Dat gedoe. Prima, daar is een groot publiek voor, in alle landen.

Ook de kwaliteitskranten doen dat.

De Standaard online is bizar en beroemd in die hoek. Zijn baseline Onverantwoord interessant is vaak zoek op de online site, waar het krioelt van het type nieuws dat je in hun papieren kwaliteitskrant niet of alleen in beperkte uitgekuiste mate terugvindt. De Morgen doet mee, kijk er de lijstjes van meest gelezen op na.
De kwaliteitskranten hebben geen eigen smoel meer.

En laat nu daar Laurens Verhagen, de nieuwe hoofdredacteur van de nieuwssites van De Persgroep (De Morgen, Volkskrant, Trouw en Het Parool), nu net iets aan willen doen. En gelijk heeft hij. Niet het gratis weggeven is wat de online kranten fout doen, zegt hij,

“Ik ben er zeker van overtuigd dat er nog ruimte is voor een kwaliteitsnieuwssite. Dat is ook de reden waarom ik hier zit. (…) Er is sowieso behoefte aan kwaliteitsnieuws. Niet iedereen zit te wachten op entertainment. (…) Iedereen doet nu hetzelfde. Iedereen gebruikt de sandwichformule, alsof serieus nieuws alleen maar verteerbaar is als je het verpakt in pulp. Nou, daar geloof ik niet in. (…) Ik wil daarvan loskomen. Op lange termijn moet je daarom uitgaan van je merk, je eigen kracht en waar je goed in bent. Bovendien denk ik dat ook de lezer dat verwacht.”

Heel juist, zo lijkt me. Op papier verpakt De Standaard zich ook niet als onderdeel van Het Nieuwsblad (harder vloeken zou je in die kerk nauwelijks kunnen). Maar online doen ze het wel. Nooit goed begrepen.

Succes, Verhagen, en zoals je zelf zegt: “Ik ben benieuwd waar we binnen twee, drie jaar staan en of het gratis lukt.”

About Toon Lowette

Customer is not king on the internet, he is dictator. Online services are successful if they allow the customer to do what he came for efficiently and without confusion. Toon Lowette is online publishing consultant in the Customer Carewords network of Gerry McGovern. Task management is the central issue. We teach websites to manage the task, not the content, not the technology. We teach websites to become relentlessly customer centric.

Discussion

No comments yet.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: