//
Top Tasks

Hoe marketing conversie hindert

Het is zo’n klassiek geval dat je je afvraagt hoe het komt dat marketingmensen nog altijd niet begrijpen hoe belangrijk de toptaak is. En hoe de mening van webprofessionals niet aansluit bij die van het grote publiek.

Bij Which Test Won kan je regelmatig meekijken hoe de ene versie van een campagne beter werkt dan de andere. Je kan zelf op je buikgevoel afgaan en meestemmen, en kijken hoe anderen hebben gestemd. Deze week gaat het over een campagne die LinkedIn heeft gevoerd.

Summary
Voting in WhichTestWon.com confirms that off-line marketing recipes don’t work on-line. The really worrying thing is that web professionals don’t seem to follow the web customers. The importance of task management cannot be ignored. And more: the web is about words, not about images.

Twee versies werden getest. Kijk even mee.

De versie met de grote illustratie met de lachende zakenman die met zichtbaar zelfvertrouwen de anderen groet, haalde, toen ik daarnet de test meedeed, 58% van de stemmen bij Which Test Won.

Maar de realiteit bij LinkedIn was net omgekeerd: het was de zuivere tekstversie die 20% meer conversie scoorde.

Het verontrustende van deze – en veel andere tests op deze site – is dat zoveel webprofessionals anders denken dan het webpubliek. En dat komt omdat klassieke marketingrecepten uit de fysieke wereld niet werken in de online wereld.

Offline marketing is about getting attention, online marketing is about paying attention,” benadrukt Gerry McGovern.

Om de aandacht te trekken, moet je roepen. Maar eens je de aandacht hebt, moet je ophouden met roepen, en ter zake komen. En dat is wat veel websites niet of niet genoeg doen. Ik wil best met reclame aangetrokken worden om naar een site te gaan, maar eens ik daar ben, hoef ik de marketing-blabla niet meer te horen of te zien, ik wil dan doen waarvoor ik gekomen ben: meer informatie krijgen, bestellen, invullen, aanvragen, opzoeken, spelen, frienden, liken, wat dan ook.

Op dat moment is dat mijn toptaak, en die wil ik snel en efficiënt kunnen afhandelen.

En meer: een site die mij helpt die taak zo snel en efficiënt mogelijk af te handelen, is een succesvolle site. Ik zal daarnaar terugkeren, ik zal die eerder aanbevelen dan een inefficiënte site.

In dit testvoorbeeld met LinkedIn blijkt ook nog een andere waarheid op het net: woorden zijn sterker dan beelden. Het internet is een tekstmedium. Het zijn de woorden, niet de beelden, die ons leiden op het pad van de taak.

Schrijf zelf ook in op de berichten van Which Test Won, en test regelmatig eens mee. Volg uw buikgevoel, en scherp het aan. Heel nuttig en leerzaam.

En voor toptaakonderzoek is de methodologie van Gerry McGovern zeer aan te bevelen. Ikzelf werk samen met Gerry, en ben dus niet onbevooroordeeld. Maar ik werk dan ook niet met gelijk wie samen. (Schreef hij. Vol zelfvertrouwen. Glimlachend.) (In tekst. Zonder beeld)

About Toon Lowette

Customer is not king on the internet, he is dictator. Online services are successful if they allow the customer to do what he came for efficiently and without confusion. Toon Lowette is online publishing consultant in the Customer Carewords network of Gerry McGovern. Task management is the central issue. We teach websites to manage the task, not the content, not the technology. We teach websites to become relentlessly customer centric.

Discussion

Trackbacks/Pingbacks

  1. Pingback: King & Kong straft pretentie van mobiele operatoren af | Toon Lowette - Netspanning - 7 March 2013

Leave a Reply

