//
Media, Top Tasks

Lang artikel op meerdere pagina’s of niet?

Er zijn goede redenen om een lang artikel op het web over meerdere pagina’s te spreiden, maar er zijn even goede redenen om de lezer alles op één lange pagina te geven en hem scrollend verder te laten lezen.

“The web is not a paper book, you can scroll on web pages […] after page 1 I am gone,” schreef Rick Mans onlangs in een tweet. En in een ander artikel heb ik ook al betoogd dat het internet weliswaar een tekstmedium is, maar geen leesboek.

Summary
Web readers can get very irritated when they need multiple clicks to read one article. Editorial sites have commercial reasons to show multiple pages. However, organisations who want their web visitors to experience an efficient task journey, will publish long articles on one page and allow scrolling.

Teksten zijn bij voorkeur kort. Synthese is een belangrijk begrip op het web. Tegelijk heb je de mogelijkheid om achter de synthese het hele document ter beschikking te houden.

Niet alle teksten zijn evenwel kort, en niet alles moet kort zijn om goed te zijn. Voor lange teksten zijn er grosso modo drie mogelijkheden:

  1. de hele tekst op één webpagina, de lezer scrolt
  2. op meerdere webpagina’s, je klikt voor het vervolg
  3. de synthese op een korte pagina, het hele verhaal in een pdf of een andere documentvorm

Niet onnodig klikken

De frustratie van Rick Mans is goed begrijpbaar. Je laat lezers niet onnodig klikken. Lezers komen naar uw site omdat ze er op rekenen dat die hen gaat helpen bij het doel dat ze op dat moment hebben. Ze hebben een taak en die willen ze uitvoeren. Via welk kanaal ze ook op uw site gekomen zijn, help ze die taak zo efficiënt mogelijk uit te voeren. Overbodig klikken maakt het niet efficiënt.

Geef ze dus in de mate van het mogelijke optie 1 of optie 3.

Zeker bij productbeschrijvingen, teksten over oplossingen voor problemen, uitleg die helpt om een situatie beter te begrijpen – het gros van de teksten op sites van bedrijven en organisaties – zet je alle informatie op één webpagina. De lezer kan de hele tekst met de ogen scannen, en snel die passages uitpikken die relevant lijken. (Tussentitels zijn daarbij van grote hulp)

Clementie voor uitgevers

Uitgevers die van reclame leven, evenwel, zijn bedrijpelijkerwijze zeer geneigd een lang verhaal in stukjes op te delen. En of het nu grote journalistieke namen zijn zoals de New York Times (dat scrollen met doorklikken combineert) of een vakwebsite zoals Diskidee (dat testverslagen over pagina’s spreidt), ze beogen hetzelfde doel: de doorkliks moeten de lezer meer dan één keer met een hopelijk relevante reclameboodschap confronteren, waardoor adverteerders blijven adverteren en de uitgever kan blijven uitgeven.

Als uitgevers u doen doorklikken, breng dan enige clementie op. Het is niet hun fout dat de reclamewereld met het simplistische meetinstrument pageviews zichzelf wijsmaakt dat sites succesvol zijn. Journalistieke sites zijn succesvol als lezers vinden wat ze zochten in de juiste kwaliteit. En dat staat vaak niet in verband met aantal opgevraagde pagina’s. Ook de effectiviteit van reclame wordt daar niet mee gemeten. Integendeel, er is de jongste maanden heel wat webliteratuur te vinden over de ineffectiviteit van bannerreclame om pageviews te converteren tot contacten of aankopen.

Taak efficiënt laten uitvoeren

Beheert u de website van een bedrijf of een organisatie dat zijn klanten of bezoekers zo goed mogelijk zijn taak wil laten uitvoeren, dan is de richtlijn duidelijk: laat hen niet onnodig klikken. Want zoals Rick Mans zijn er velen, ongeduld is een intrinsiek kenmerk van de webbezoekers. Ze klikken niet door naar deel twee van de tekst, na pagina 1 zijn ze weg. En is ook uw bezoeker weg, taak niet uitgevoerd, zeer waarschijnlijk ontevreden.

Scrollen is dan inderdaad beter, maar zorg voor meer leesgemak met

  • tussentitels
  • lijstjes en bullet points
  • visuele breuken
  • witruimte
  • logische opbouw en afwikkeling van de inhoud
  • de kern van de boodschap vooraan, detail verderop.

About Toon Lowette

Customer is not king on the internet, he is dictator. Online services are successful if they allow the customer to do what he came for efficiently and without confusion. Toon Lowette is online publishing consultant in the Customer Carewords network of Gerry McGovern. Task management is the central issue. We teach websites to manage the task, not the content, not the technology. We teach websites to become relentlessly customer centric.

Discussion

No comments yet.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: