//
Media, Top Tasks

Wil Canvas een sterk merk blijven?

Een sterk merk is een gewoonte, soms zelfs een geloof. Canvas is een sterk mediamerk maar kan nauwelijks meer doen om gewoontes te breken. De logica zegt dat het geen sterk merk zal blijven.

Canvas breekt een paar gewoontes van de meerwaardezoekers waarop het mikt:

  • de sterke vrijdagavond werd gebroken midden tijdens een van de spannendste series (The Killing) die het ooit heeft uitgezonden
  •  series worden naar de woensdagavond gebracht, die om de haverklap door sport wordt onderbroken.
  •  Sporza, sterk merk voor sportliefhebbers, blijft ongegeneerd ruimte krijgen op Canvas.

Summary
Sports viewers find their media and channel as part of their top task of that moment. Flemish tv channel and strong brand Canvas allows sports events to break the habits that are necessary to sustain the brand, while other options are plenty.

Zo weten we nu al dat met het voetbalkampioenschap en de Olympische Spelen wat er van gewoontevorming ook zou kunnen zijn, op zijn kop wordt gezet. Ook uitgesteld kijken via de digicorder zal voor veel programma’s niet mogelijk zijn, omdat wedstrijden uitlopen of onaangekondigd andere programma’s wegduwen.

Bij de BBC dient het eerste net, het populaire net, voor de al even populaire sportverslaggeving. Bij de NOS eveneens, en daar geeft tijdens die langdurige sportevenementen het tweede net een alternatieve gewoontevorming, met extra series op elke avond.

Sterke merken hebben het van overtuigde klanten, die zelf lang klant blijven en ermee willen worden gezien in hun peer group.  In de media is dat niet anders. In nichemarkten is dat niet anders. Ook voor overheidsmerken is dat niet anders, hoewel bij die laatste vaak weinig sterke merken te vinden zijn.

Gewoontevorming is essentieel bij merkvorming. Canvas overtreedt die regel zeer vaak, waardoor zelfs het uitgesteld kijken soms onmogelijk wordt.

Canvas is media en overheid, en al 15 jaar een sterk merk. Dat Ketnet (ook een sterk merk bij kinderen) nu technisch los staat van Canvas, geeft beide nichezenders meer ruimte. Sportverslaggeving mag de nodige ruimte krijgen, maar heeft vooral logische ruimte nodig:

  • op één
  • op het kanaal van Canvas voor het openingsuur
  • of op het kanaal van Ketnet na zijn sluitingsuur
  • of op alle drie bij grote evenementen.

Gewoonte is ook van belang bij het merk Sporza. Die gewoonte wordt niet gestoord door gelijk welke bovenstaande optie. Sportliefhebbers hebben namelijk de gewoonte de zender en het tijdstip (én het medium, tv, online, radio, wat dan ook) te vinden van hun evenement. Dat maakt integraal uit van hun toptaak van het ogenblik.

About Toon Lowette

Customer is not king on the internet, he is dictator. Online services are successful if they allow the customer to do what he came for efficiently and without confusion. Toon Lowette is online publishing consultant in the Customer Carewords network of Gerry McGovern. Task management is the central issue. We teach websites to manage the task, not the content, not the technology. We teach websites to become relentlessly customer centric.

Discussion

No comments yet.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: