Een sterk merk is een gewoonte, soms zelfs een geloof. Canvas is een sterk mediamerk maar kan nauwelijks meer doen om gewoontes te breken. De logica zegt dat het geen sterk merk zal blijven.
Canvas breekt een paar gewoontes van de meerwaardezoekers waarop het mikt:
- de sterke vrijdagavond werd gebroken midden tijdens een van de spannendste series (The Killing) die het ooit heeft uitgezonden
- series worden naar de woensdagavond gebracht, die om de haverklap door sport wordt onderbroken.
- Sporza, sterk merk voor sportliefhebbers, blijft ongegeneerd ruimte krijgen op Canvas.
Summary
Sports viewers find their media and channel as part of their top task of that moment. Flemish tv channel and strong brand Canvas allows sports events to break the habits that are necessary to sustain the brand, while other options are plenty.
Zo weten we nu al dat met het voetbalkampioenschap en de Olympische Spelen wat er van gewoontevorming ook zou kunnen zijn, op zijn kop wordt gezet. Ook uitgesteld kijken via de digicorder zal voor veel programma’s niet mogelijk zijn, omdat wedstrijden uitlopen of onaangekondigd andere programma’s wegduwen.
Bij de BBC dient het eerste net, het populaire net, voor de al even populaire sportverslaggeving. Bij de NOS eveneens, en daar geeft tijdens die langdurige sportevenementen het tweede net een alternatieve gewoontevorming, met extra series op elke avond.
Sterke merken hebben het van overtuigde klanten, die zelf lang klant blijven en ermee willen worden gezien in hun peer group. In de media is dat niet anders. In nichemarkten is dat niet anders. Ook voor overheidsmerken is dat niet anders, hoewel bij die laatste vaak weinig sterke merken te vinden zijn.
Gewoontevorming is essentieel bij merkvorming. Canvas overtreedt die regel zeer vaak, waardoor zelfs het uitgesteld kijken soms onmogelijk wordt.
Canvas is media en overheid, en al 15 jaar een sterk merk. Dat Ketnet (ook een sterk merk bij kinderen) nu technisch los staat van Canvas, geeft beide nichezenders meer ruimte. Sportverslaggeving mag de nodige ruimte krijgen, maar heeft vooral logische ruimte nodig:
- op één
- op het kanaal van Canvas voor het openingsuur
- of op het kanaal van Ketnet na zijn sluitingsuur
- of op alle drie bij grote evenementen.
Gewoonte is ook van belang bij het merk Sporza. Die gewoonte wordt niet gestoord door gelijk welke bovenstaande optie. Sportliefhebbers hebben namelijk de gewoonte de zender en het tijdstip (én het medium, tv, online, radio, wat dan ook) te vinden van hun evenement. Dat maakt integraal uit van hun toptaak van het ogenblik.
Discussion
No comments yet.