//
Media, Top Tasks

Mobiele site of app? Swot en de case voor de mobiele site

Kies je als organisatie voor een mobiele site of een app om gebruikers van smartphones een goede service en online toegang te geven? Persoonlijk zie ik vaker argumenten voor de site aangepast voor mobiele toestellen dan voor apps.

De vraag was het onderwerp van de uiteenzetting die ik op 13 september gegeven heb op de Dag van de Digitale Communicatie van Kortom, de vereniging van communicatieverantwoordelijken bij overheidsinstellingen.

Summary
Don’t get overexcited by the app hype. Decide based on usefulness and the visitors’ toptasks, balanced with the efforts for the organisation. In most cases, mobile sites do the job better than apps, except for entertainment, when used daily and when location and contact list is needed.

De boodschap die ik vooral wilde laten passeren was dat de organisatie zich goed bewust moet zijn van de taken en toptaken die online bezoekers komen uitvoeren. De keuze tussen app of mobiele site is er niet een van technologie, niet van content management systeem, niet van marketing. En zeker niet op basis van de overweging dat je toch een app moet hebben om mee te zijn.

De keuze kan alleen gemaakt worden op basis van de nuttigheid en efficiëntie voor de bezoeker, en verder op basis van de inspanningen en kosten voor de organisatie.

Ik zet hier een aantal punten uit de presentatie op een andere manier op een rij, vertrekkend van een good old swot-analyse.

De swot voor Apps

Sterktes

  • Geïntegreerde gebruikservaring
  • Zuinige datatransfer mogelijk
  • Zeer geschikt voor dagelijks gebruik, druk gebruik

Zwaktes

  • Overtuigen om te downloaden
  • Over tuigen om updates bij te werken
  • Aparte ontwikkeling voor elk besturingssysteem
  • Apart aanmelden in meer en meer markets
  • Moeilijker voor hele aanbod bij uitgebreide sites
  • Weinig geschikt voor campagnes, tijdelijke diensten

Opportuniteiten

  • Mogelijkheid om dingen te doen die met website niet mogelijk zijn, zoals locatiebepaling, adresboekintegratie, meer mogelijkheden voor bijhouden persoonlijke voorkeuren, en andere persoonsgebonden aspecten van de service
  • Zeer geschikt voor deelgebieden, uitgebreid zijn in beperking

Bedreigingen

  • Beperkte geheugencapaciteit van het toestel; concurrentie met andere apps in de aandacht
  • Oude versies, beperking van dienstverlening bij ‘luie’ gebruikers
  • Grote nodige inspanningen om op te vallen tussen de honderdduizenden andere apps in de resp. markets
  • Slechte en onveilige apps doen downloaders twijfelen

De swot voor de Mobiele Site

Sterktes

  • Continuïteit van de gebruikservaring met gewone site, zeker op tablets belangrijk
  • Aanpassingen op niveau site = aanpassing bij alle gebruikers
  • Onafhankelijk van besturingssystemen

Zwaktes

  • Minder mogelijkheden voor personalisering, hoewel toch zeer ruim
  • Kunnen geen gebruik maken van typische smartphone-elementen zoals locatie en contactenlijst

Opportuniteiten

  • Via responsive design werken vanuit één cms, één architectuur
  • Wijzigingen hebben overal effect; directer ingrijpen op usability
  • Deelsites of beperkte versie van grote site evenzeer mogelijk
  • Campagnes, tijdelijke sites bereiken makkelijker het publiek

Bedreigingen

  • Niet aangepast cms; aparte websites voor mobiel en ‘gewoon’ web
  • Dubbel werk mogelijk: voor gewone website en voor mobiele site, afhankelijk van architectuur, organisatie, platform.

Mobiele sites zijn de toekomst voor de meeste gewone websites, waarbij de service beperkt is tot laten opzoeken en vinden van informatie. Apps zijn zeer geschikt voor entertainment, drukke dagelijkse toepassingen, en vooral ook toepassingen die locatie en persoonsgegevens nodig hebben voor de toptaak van hun dienstverlening.

Opzoeken van openingsuren, productpagina’s, vergelijkingen, de meeste ‘display’-informatie kan beter met een mobiele site worden georganiseerd. De lage toegangsdrempel is zeer handig.

Ook bestellingen, formulieren, doorsturen van gegevens kunnen in de meeste gevallen even goed met een mobiele site.

Websites voor campagnes en evenementen zijn sowieso beter af met een mobiele evenknie dan met een app.
Mobiele sites hebben een riante toekomst. Clever aangepakt kunnen de meeste websites van bedrijven en instellingen hun toptaken makkelijker en meer continu laten uitvoeren bij een grote publiek als ze op een mobiele site mikken.

Laat je niet leiden door de hype van de app. Laat je niet verleiden door de marketing van de app-makers die uiteraard de lof van de app zingen en je bedrijf ervoor willen laten betalen. Beslis op basis van nuttigheid en toptaken voor de gebruiker. En weeg die dan af aan de inspanningen voor de organisatie.

De slides van de presentatie op de site van Kortom

About Toon Lowette

Customer is not king on the internet, he is dictator. Online services are successful if they allow the customer to do what he came for efficiently and without confusion. Toon Lowette is online publishing consultant in the Customer Carewords network of Gerry McGovern. Task management is the central issue. We teach websites to manage the task, not the content, not the technology. We teach websites to become relentlessly customer centric.

Discussion

No comments yet.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: