//
Media, Top Tasks, Toptaken

E-mailnieuwsbrieven leesbaar voor kleine schermen: 12 tips

Meer en meer e-mail wordt op kleinere schermen gelezen, de schermen van de tablets en de smartphones. Minder mensen hebben een apart mailadres voor de mails naar hun smartphone, wat vooral voor Blackberry’s belangrijk is (of was). Stuurt u mailings van nieuwsbrieven of direct marketing uit, zorg er dan voor dat ze ook op de kleine schermen leesbaar zijn. 12 tips.

1. Aanpasbare breedte
Stel de html-tabel van de mailing in op 320 tot 550 pixels ipv op de 600 tot 750 px die op het pc-scherm een goede leesbreedte zijn. Veel tablets kunnen dit laatste ook wel aan, maar het is zeker voor smartphones, maar ook voor tablets, wijs om smaller te gaan. Hou logo’s en beelden ook beperkt tot die breedte. Stel je de tabel op 100% in, dan past het geheel zich aan aan de breedte van de browser. Handig voor kleine schermen, maar dat kan dan op pc-schermen een veel te brede leesspiegel geven. Niet aan te raden.

2. Eén kolom
Lay-out met twee of drie kolommen is klassieke mail voor pc-schermen. Drie kolommen is sowieso al uit de tijd. Werk uw mailings voortaan uit in één kolom. Duidelijker voor iedereen.

3. Grotere lettertypes
Sowieso is de trend naar grotere letters. Mensen scannen schermen met de ogen en kleine letters maken dat moeilijk tot onmogelijk. Fonts van 14 pt voor de broodtekst en 22 pt voor de titels doen het zeer goed op de kleine schermen. En ook op de pc.

4. Bondig, kort, direct
Misschien dat de grotere letter u ook aanzet tot minder woorden. Less is more, dat weten we eigenlijk al lang van in gewone mail, in nieuwsbrieven en in direct e-mailings. Snedige teksten en titels, bondig, direct, ter zake, relevant.

5. Toptaak bovenaan
Ga niet uit van het klassieke middenpunt van het scherm. Begin bovenaan met uw belangrijkste boodschap. De toptaak van de nieuwsbrief of de direct mail moet duidelijk zijn. Hebt u een call-to-action, laat hem in het eerste scherm zien, en herhaal hem lager in de mail.

6. Dikke vingers
Hoe groter het linkveld op een klein scherm, hoe waarschijnlijker dat de klik lukt van bij de eerste aanraking. Stop links dus achter buttons of groepen woorden. Buttons van 50 bij 50 px zijn een minimum, 150 bij 60 is beter, en zo kan je er twee naast mekaar zetten in de breedte.

7. Een link is een belofte
Alle regels die voor goed links gelden, gelden ook voor de kleinere schermen. Een link is een belofte. Maak de belofte zo duidelijk mogelijk, en houd u eraan. (Lees hier over wat een goede link is)

8. Aangepaste landingspagina
Laat elke link eindigen op een pagina die zelf ook aangepast is voor kleine schermen. Elementair, beste Watson.

9. Tekst ipv beeld waar het kan
Veel mailclients op smartphones blokkeren images. Een button met tekst kan je dus beter uitwerken in html (als vakje met tekst en achtergrond) dan als image.

10. Beperkte navigatie
Vermijd navigatiebalken met meer dan drie keuzes. Zowel voor de overzichtelijkheid als voor de dikke vingers. Wil u toch veel volk naar uw site trekken, kies dan de drie meest relevante navigatielinks, en bied op de site meer keuze aan. Noem de derde keuze desnoods ‘Meer…’.

11. Goede kleurcontrasten
Geen grijze teksten op witte achtergrond (écht nooit doen, ook niet op websites) maar ook kleurcombinaties met groot contrast. Denk eraan dat tablet- en smartphonegebruikers niet altijd de lichtsterkte van het scherm op volle kracht zetten, voor een langere batterijtijd.

12. Test, test, test
Test om te beginnen hoe uw mailing eruit ziet op de verschillende besturingssystemen Apple, Android, Windows 8, Blackberry. Test voor tablets en voor smartphones. En blijf daarna testen welke links, knoppen, enz. het beste werken.

About Toon Lowette

Customer is not king on the internet, he is dictator. Online services are successful if they allow the customer to do what he came for efficiently and without confusion. Toon Lowette is online publishing consultant in the Customer Carewords network of Gerry McGovern. Task management is the central issue. We teach websites to manage the task, not the content, not the technology. We teach websites to become relentlessly customer centric.

Discussion

No comments yet.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: