//
Top Tasks, Toptaken

De NMBS en het heimwee naar de oude website

Soms kan het deugd doen dat een website plat gaat en dat de oude versie terug wordt geactiveerd. Niet elk nieuw design is een verbetering. Dat is het alleen als de taken van de bezoeker er beter van worden. De vorige website van de NMBS was beter, en zo heel af en toe, zoals gisteren toen de nieuwe website plat lag, kan ik weer efficiënt tickets bestellen.

De huidige (nieuwe, maar zo nieuw is hij na pakweg een jaar ook niet meer) website van de NMBS is zeker mooier. Eigentijdser heet dat dan. Gaat meer mee met de mode in de indeling van webpagina’s en met modekleuren. Op het esthetische is niet veel af te dingen.

Summary
Not every new website design is an improvement. It only is when the customer journey to his goal has become quicker and more efficient. The new design of the Belgian railways website irritates in so many usability aspects that one longs for the old website. And yesterday, the new one broke down aigain, and then they put up the old one. Happy days.

Een groot oppervlak op de home page wordt ingenomen door een carrousel, bewegende beelden. En dat is niet verstandig – lees ook Gooi die carrousels van uw website.

Te verhelpen irritaties

De belangrijkste achteruitgang in de nieuwe site is de procedure van tickets bestellen. Meer stappen, langzamer uitvullende lijsten, minder velden die vorige sessies onthouden, meer schermen waarin moet worden gescrold, grotere kans om een verplicht veld over te slaan. En een absoluut pijnlijk slechte kalender als je een latere dag en een bepaald uur wilt invullen.

Allemaal irritaties die op zich eenvoudig te verhelpen zijn. Een doorgedreven houding inzake usability zou al veel doen. De rest kan opgelost worden door een analyse van de taak van de bezoeker, een analyse die het pad van de stappen kan verbeteren.

Design is één ding, testen is een ander, blijkbaar. Als frequent gebruiker van de spoorwegsite en de bestelmodule blijf ik de procedures nodeloos ingewikkeld vinden. Als consultant kan ik me nauwelijks voorstellen dat er gebruikerstesten zijn geweest. Misschien, zoals het vaak gaat, dat het webteam en de ontwerpers mekaars werk even testen. Klanten en bezoekers redeneren evenwel anders dan ontwerpers.

Feiten, geen opinies

Testen is wat design bruikbaar maakt.

Testen is belangrijk omdat een test objectieve gegevens over gedragingen van klanten noteert. Objectieve gegevens zijn nodig, want met opinies over hoe je een website moet maken kom je er niet. De slechtste manier om een website te maken is vijf verstandige mensen in een vergaderzaal laten discussiëren en plannen.

Testen, aanpassen, weer testen. Tot meer dan 90% van de bezoekers zonder aarzeling de juiste procedure volgt. En bij elke aanpassing van design, content management, technologie, plug-in, enz. hoort het webteam de reflex te hebben de eigen inzichten te onderwerpen aan de gebruikerstest.

Al vaker heb ik mijn irritatie over de site van de NMBS lucht gegeven. Binnenkort ga ik er eens verder op door, met voorbeelden van oud en nieuw naast mekaar, denk ik. It’s not personal, it’s just business – ik heb hoegenaamd niets tegen de Spoorwegen, ik rijd er veel en graag mee. Voor hun website is er ook een zeer positieve boodschap: er is veel verbetering mogelijk.

About Toon Lowette

Customer is not king on the internet, he is dictator. Online services are successful if they allow the customer to do what he came for efficiently and without confusion. Toon Lowette is online publishing consultant in the Customer Carewords network of Gerry McGovern. Task management is the central issue. We teach websites to manage the task, not the content, not the technology. We teach websites to become relentlessly customer centric.

Discussion

No comments yet.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Geef uw e-mailadres om deze blog te volgen en e-mail te krijgen als nieuwe artikels worden gepubliceerd.

Toon on Twitter

%d bloggers like this: