//
Local search, Media, Top Tasks

De klant is de adverteerder, de zoekopdracht is de advertentie

Miljoenen zoekopdrachten per dag zijn eigenlijk advertenties. Als een internetgebruiker intikt “goedkoop ticket brussel new-york” of “wanneer tomaten planten” of “gsm met mobiel internet”, dan is dat bedoeld of onbedoeld een oproep aan bedrijven om hun informatie en beste aanbiedingen naar boven te laten komen.

Websites zijn daar doorgaans niet op ingericht. Reclame- en marketingmensen denken nog – nog altijd! – in termen van een reclamepagina in een krant of magazine, of een spot op radio of tv. Die brengt vaak veel emotie en vaak weinig informatie over. Die internetgebruiker wil daarentegen informatie, hij heeft een zoekopdracht ingetikt, hij sméékt erom.

Summary
The search is the ad. Every search is an invitation to organisations to present their best information and offers. The ad world and websites haven’t yet understood fully the impact. Online marketing is not about “where can I find clients” but about “what can I do for clients to find me”. Understanding the client and his online task is the key.

Hij heeft op dat moment een doel, een taak, een missie, en wil niet liever dan een oplossing. Zo concreet en zo snel mogelijk.

Marketingmensen hebben dat nog veel te weinig door. Google heeft dat wel begrepen en plaatst voor miljoenen bedrijven kleine tekstadvertenties bij zoekresultaten en nieuwsartikels. Niks geen prentjes, niks geen emotie, zuiver inspelen op de taak van de bezoeker.

The search is the ad

Bijna twintig jaar zeggen we nu dat ‘the user is in control’, dat de klant bepaalt naar waar hij klikt, dat online daarom zo verschillend is van offline, van print, van radio en tv.

De consequentie wordt nog veel te weinig doorgetrokken in websites van bedrijven en organisaties. Websites blijven de eigen organisatie presenteren (Wie zijn wij, welke producten/diensten hebben wij,…). Vanuit die logica wordt het pad naar de praktische informatie vaak ingewikkeld, en haakt de bezoeker af om naar een beter alternatief te zoeken.

En dan gaat die bezoeker terug naar de resultatenpagina van zijn zoekmachine. Dezelfde opdracht, of een andere, wat anders geformuleerd.

En plaatst hij op dat moment opnieuw een advertentie.

Het is de klant die zoek, niet de organisatie

Karl Gilis van AG Consult geeft in zijn uitstekende speeches vaak het voorbeeld van het automerk dat heel hoog scoort met de zoekterm ‘concessiehouder’. Heel mooi, goede SEO, maar niemand gebruikt dat woord. Dat is een organisatiewoord, geen klantenwoord. We zoeken een ‘garage’ van een merk.

Het is een voorbeeld van search bekeken door de organisatie, niet vanuit de klant. En toch, iedereen weet dat het de klanten zijn die zoeken. Het is de natuur van het verkopen die verandert. In de offline wereld was de vraag: “waar vind ik klanten?” In de online wereld is de vraag: “wat kan ik doen om door klanten gevonden te worden.

Hoe sneller organisaties leren denken vanuit de klant, vanuit de bezoeker, hoe hoger de tevredenheid over de website zal zijn.

Denken vanuit de bezoeker begint met het verstaan van wat mensen daar komen doen. Wat hun belangrijkste taken zijn. En die kan je meten, die kan je observeren. Meten en observeren is in dit verband oneindig veel sterker dan opinies of dan de emoties van de reclame.

About Toon Lowette

Customer is not king on the internet, he is dictator. Online services are successful if they allow the customer to do what he came for efficiently and without confusion. Toon Lowette is online publishing consultant in the Customer Carewords network of Gerry McGovern. Task management is the central issue. We teach websites to manage the task, not the content, not the technology. We teach websites to become relentlessly customer centric.

Discussion

No comments yet.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: