//
Media, QR, Toptaken

En QR-code én Layar: wat veel voor één Volvo-reclame

Toen vorige week een geel-blauwe teaser-reclame in de kranten verscheen, konden we al meteen juist raden dat het om een Zweeds product ging. De teaser vroeg om onze smartphone boven te halen, de Layar-app te installeren en QR-code in te scannen. Zou de reclamemaker intussen uitgeteld hebben hoeveel, of hoe weinig mensen online gegaan zijn?

Twee grote stappen waren nodig om online te zien wat Volvo had voorbereid:

  • de app Layar downloaden, die het mogelijk maakt extra informatie te zien als je de camera richt op een door de toepassing herkend beeld, in dit geval de advertentie
  • met de camera van de smartphone of tablet de QR-code in de advertentie inscannen.

Summary
In using QR-codes, relevance and convenience are paramount. In this Volvo ad, readers were teased into more information online after two steps: downloading an app and scanning a code. Bad practice. Read the e-book Mobile Marketing and QR: it’s all in the promise.

QR-codes zijn gemeengoed geworden. Burgers, boeren en buitenlui met een smartphone of tablet weten nu intussen ook wel dat je die blokjescode kan inscannen om online meer te weten.

Best practice in QR is dat relevantie de maatstaf van succes is. Ofwel hoort het inscannen bij de toptaken van de persoon op dat moment (bijv. een treincontroleur die een ticket van een reiziger inscant), ofwel wat meestal het geval is, verleidt de QR-code de toevallige passant.

Dan is niet alleen relevantie cruciaal, maar ook gebruiksgemak. Vooraf een app doen downloaden hoort daar niet bij.

Lees voor alle best practices en een boel voorbeelden mijn e-boek Mobile Marketing and QR – It’s All in the Promise

Dit was de teaseradvertentie van Volvo:

QR-Layar-Volvo-1

En lees de instructies onderaan in de advertentie. Ik heb een belangrijke nog niet vermeld: dat je je smartphone stil moet houden als je de QR-code inscant.

QR-Layar-Volvo-2

Begrijpt u waarom ik denk dat er zeer weinig mensen deze weg naar online informatie gevolgd hebben? Benieuwd naar de cijfers en de return on investment…

Vandaag zit de volledige brochure van Volvo bij de krant. Reclame speelt op emoties, zeker autoreclame, traditioneel. Volvo speelt altijd een beetje bovengemiddeld op de ratio, en met de technologische teaser ook op de moderniteit. Ik schat toch dat meer mensen de ouderwetse papieren brochure zullen doorbladerd hebben dan er met de ‘digitale content’ ‘verder mee in de wereld van Volvo’ zijn gestapt. Nog meer.

About Toon Lowette

Customer is not king on the internet, he is dictator. Online services are successful if they allow the customer to do what he came for efficiently and without confusion. Toon Lowette is online publishing consultant in the Customer Carewords network of Gerry McGovern. Task management is the central issue. We teach websites to manage the task, not the content, not the technology. We teach websites to become relentlessly customer centric.

Discussion

2 thoughts on “En QR-code én Layar: wat veel voor één Volvo-reclame

  1. Maar het staat wel cool en hip toch zo’n Layer-app en QR-code? Ja, toch Toon?

    Jammer is dat er in old school marketing nog wordt afgerekend voor hippe en coole ideeën. Zouden Layer-app en QR-code het gehaald hebben als (een deel van) de betaling van het reclamebureau was gekoppeld aan het aantal downloads?

    Dan de offline campagne, op welke emotie richt die zich? Dat is toch gewoon chantage ‘We zouden allemaal een Volvo moeten schenken aan wie we liefhebben”. En waarom zouden we dat moeten? En als ik dat niet doe, heb ik de mensen die ik liefheb dan niet echt lief?

    Trouwens: ‘zouden’ en ‘moeten’ in 1 zin, dat is toch verre van cool en hip taalgebruik
    Dan sla je de reclamefolder open en staat er: “Alles wat we bij Volvo doen, draait om u”. Waarom staat er dan niet: “Alles draait om u n uw Volvo”?

    Om wie draait het nu echt bij: “om u”, “om al wie u liefhebt” of stiekem toch gewoon om Volvo zelf?

    Posted by Mischa | 12 June 2013, 12:11

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: