//
Media, Toptaken

Woorden leiden ons naar ons digitale doel, niet beelden

Foto en video lijken de digitale ruimte definitief in te palmen. Dat levert communicatie op van uiteenlopende kwaliteit. Niet iedereen is een fotograaf of grafische professional. Zelfs met beeld met hoge communicatiewaarde blijft voor websites één regel gelden: het internet is in essentie een tekstmedium.

Er is meer en meer beeld – foto en video – in onze digitale omgeving: mobiele telefoons hebben een camera, sociale media laten foto’s uitwisselen, enz. Zowel de toestellen als de netwerken maken grote technologische sprongen inzake beeld. Toch zijn het woorden die ons leiden naar ons doel op het web.

Summary
Technology allows us to do almost anything with still and moving pictures on the Web. Yet, on the path to the completion of the task we came to do on the website, it’s the words that guide us. The language of images is strong, the language of words is essential.

Voor de meeste mensen is een goede website die website die ons efficiënt brengt naar dat waarvoor we gekomen zijn. Dat zijn telkens weer websites met de juiste woorden op de juiste plaats. Duizenden onderzoekingen van oogbewegingen tonen aan dat op weg naar ons doel de beelden op een website worden genegeerd. Hoe groter het beeld, hoe meer genegeerd. Hoe meer beeld, hoe meer genegeerd. Hoe meer het beeld eruit ziet als reclame, hoe meer genegeerd. Zoek op YouTube eens naar eye tracking en je ziet er bewijs na bewijs van.

Links zijn wegwijzers, links bestaan uit woorden

Woorden brengen ons naar ons doel. Ik zie in test na test met webbezoekers dat de juiste uitgepuurde woorden de gebruiksvriendelijkheid van het internet bepalen, meer dan beelden. Woorden in links, goede links voor efficiënte navigatie. Beeld kan het internet ook efficiënter maken, vooral als het gestandaardiseerd is, zoals met pictogrammen. Op websites en op onze smartphones weten we dat het pictogram van het huisje naar de home page leidt, bijvoorbeeld. Toch spelen pictogrammen in de digitale omgeving nog maar een kleine rol, in vergelijking met daarbuiten. Verkeersborden, toiletindicaties en vele andere pictogrammen zijn in ons leven ingeburgerd. De digitale wereld zoekt nog naar pictogrammen en zal ze wel vinden.

Pictogrammen groeien

Pictogrammen zijn gestandaardiseerde beeldtaal, net zoals elke taal (op deze plaats schrijf ik en leest u Nederlands) een standaard nodig heeft als basis van communicatie. Nieuwe woorden en -begrippen kunnen ontstaan, zoals binnen sms en e-mail. En net zoals bij nieuwe pictogrammen of verkeersborden duurt het soms jaren voor een voldoende grote groep mensen ze verstaat, voor ze standaard zijn.

Op het net zijn beelden veel minder dan woorden geschikt als wegwijzers. Woorden brengen ons naar ons doel, beeld vervolledigt de informatie van het doel, of is het doel.

Tekstmedium

Als ik het internet een tekstmedium noem – waarmee ik van elk publiek wenkbrauwgefrons terugkrijg – dan heb ik het in de eerste plaats over de wegwijzerfunctie van woorden.

Als we via woorden bij ons doel zijn aangekomen, dan is beeld, goed beeld, stilstaand of bewegend, nuttig en nodig om de doelinformatie te verrijken.

Laat er geen misverstand over bestaan: ik wil ook niet terug naar het internet van vroeg jaren negentig met webpagina’s die alleen uit woorden bestonden. Maar onthoud dat goede websites rekening houden met de taak van de bezoeker, met wat hij of zij komt doen, en dat het pad naar de efficiënte uitvoering van die taak onmiskenbaar het best langs woorden loopt.

Webdesign dat de taak managet, bouwt eerst een navigatie rond de toptaken, zoekt en test de juiste woorden en werkt dat af met een aantrekkelijk grafisch design.

Taal heeft vele uitingen, beeld is er een van. Het is evenwel niet omdàt de digitale wereld ons zo veel beeldmogelijkheden geeft, dat onze wereld een beeldwereld wordt. Woorden leiden ons naar ons doel, ook in de digitale media.

About Toon Lowette

Customer is not king on the internet, he is dictator. Online services are successful if they allow the customer to do what he came for efficiently and without confusion. Toon Lowette is online publishing consultant in the Customer Carewords network of Gerry McGovern. Task management is the central issue. We teach websites to manage the task, not the content, not the technology. We teach websites to become relentlessly customer centric.

Discussion

No comments yet.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: